شاید نام او مانند بازیگران و کارگردانان آشنا نباشد اما وقتی نام سریالهایی که نوشته است، جستجو میکنیم، کولهباری از خاطرات خوش را برای ما به ارمغان میآورد.
اولین سریال ماه رمضانی که باعث شد سریالهای مناسبتی دیگری ساخته شود، سریال «گمگشته» است. سریالی که با داستانی جذاب باعث شد مخاطب، هر شب هنگام افطار پای روایت این نویسنده بنشیند.
سریال نامآشنای دیگر او سریال «وفا» است. سریالی که نشان میدهد هر آزادهاندیشی عاقبت شیفته و واله راه اباعبدالله الحسین (علیه السلام) خواهد شد با هر دین و آئینی...
«سیامین روز» هم کار این نویسنده توانمند کشورمان است، سریالی که با حال وهوای ماورائی خود از توبه یک گناهکار سریالی عاشقانه ساخت و بیننده را سی روز ماه مبارک به فکر فرو برد که هر لحظه هنگامه توبه است...
اگر بخواهیم تعداد سریالهای این نویسنده توانمند را نام ببریم میتوانیم به سریالهایی چون «دریاییها»، «سایه آفتاب»، «روز رفتن»، «زخم» و .... اشاره کنیم.
سیدسعید رحمانی نویسنده تمامی آثاری است که به آن اشاره کردیم و به مناسبت پخش سریال «وفا» گفتوگوی کوتاهی با ایشان داشتیم که در ادامه میخوانید:
۱. همانطور که میدونید سریال «وفا» از شبکه آیفیلم در حال پخش است. به نظرتون چرا این سریال هنوز هم مورد علاقه مخاطب است؟
در موفقیت یک سریال، عوامل متعددی دخیل هستند که مهمترین آنها داشتن قصهای جذاب و درگیر کننده است و دو پارامتر مؤثر در این ارتباط عبارتند از : ظرفیت نفوذ قصه و میزان تأثیرگذاری قصه… قصهی عاشقانهی «وفا» عامل نفوذ آن است در مخاطب و «محتوای» عاشورائی و عشق الهی و ایثار، ضامن تأثیرگذاری آن.
۲. سال های پیش سریال های مناسبتی همیشه مورد توجه مخاطب بوده اما چند سالی است ما اصلا سریالی که مورد توجه مخاطب باشد رو ندیدیم. به نظر شما که فیلمنامهنویس هستید آیا این اشکال به فیلمنامه بر میگردد یا عوامل دیگری دخیل آن هستند؟
برای طراحی و تولید یک سریال، مجموعهای از عوامل دخیل هستند. گام اول آن هم، ارائهی طرح توسط نویسنده است. پروسهی بسیار زمانبر، نفسگیر و خسته کنندهی بررسی یک طرح توسط شوراهای متعدد در سازمان، بسیاری از نویسندگان با تجربه را برای ارائهی طرح، ناامید و حتی منصرف کرده است. حتی در صورت تصویب یک طرح، تا زمان عقد قرارداد، مسیری بس دشوار پیش روی نویسنده است. از بازنویسیهای چندین باره که به نویسنده تحمیل میشود تا نظرات سلیقهای و مضمونی که عمدتا به کاهش کیفیت داستان میانجامد، نویسنده را بشدت خسته میکند.
حال یا نویسندهی حرفهای منصرف از انجام کار میشود و یا با تن دادن به نظرات و بازنویسیهای متعدد، به کاهش کیفیت قصهاش رضایت میدهد که در هر صورت خروجی آن، آثاری است که قابل رقابت با سریالهای قدیم نیست.
۳. در حال حاضر نویسنده سریالهای جذابی مانند «گمگشته» و «وفا» در حال نوشتن چه اثری است؟
در حال حاضر نگارش دو سریال را به اتمام رساندهام. یک سریال به نام «ماه و غزل» به سفارش سیما فیلم که به تأثیرات قیام عاشورا میپردازد و زمان داستان آن سال ۶۳ هجری و در مدینه است و دومی هم سریالی است عاشقانه-جاسوسی که در سی قسمت نوشتهام و امیدوارم هر دو سریال هر چه زودتر به تولید برسند.
۴. آیا شما ببیننده شبکه آیفیلم هستین؟ و چقدر به نظرتون این شبکه میتونه در این اوضاع کرونا موثر باشد؟
به علت شدت مشغله معمولا مخاطب دائمی نیستم ولی گهگاه پیش میآید که با اطلاع از پخش سریالی، آن را در شبکهی آیفیلم دنبال میکنم. بیتردید، این شبکه که تمرکز آن بر پخش آثار نمایشی و سریالی است، نقش بیبدیلی دارد در سرگرمی سازی برای مخاطبی که ناگزیر از شرایط کرونائی، در خانه مانده است و همین امر میطلبد که مسئولین محترم این شبکه، با تمرکز بر کسب رضایتمندی حداکثری مخاطب، نه تنها تنوع و گستردگی بیشتری را در انتخاب آثار بازپخشی در نظر بگیرند بلکه در صدد تولید آثاری مختص این شبکه باشند و در مسیر طراحی و تصویب آثار، انعطاف بیشتری به خرج داده، مخاطب حداکثری را در نظر داشته باشند.
بیشتر بخوانید:
(مصاحبه کننده: صائمه گیلانی)
وفاا عالیهه